بازاریابی محتوا یکی از موثرترین استراتژی ها برای تولید محتوای ارزشمند، افزایش ترافیک ارگانیک، به دست آوردن سرنخ های بیشتر و جذب مخاطبان است. در خصوص چک لیست تولید محتوا بصورت مفصل در این مقاله صحبت خواهیم کرد.
بهترین راه برای اطمینان از تکمیل تمام وظایف بازاریابی محتوای مورد نیاز این است که یک چک لیست را دنبال کنید.
به همین دلیل ما چک لیست کامل بازاریابی محتوا را ایجاد کردیم. چک لیست ما تمام کارهای مهمی را که باید انجام دهید را پوشش می دهد تا اطمینان حاصل شود که از مزایایی که بازاریابی محتوا می تواند برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد استفاده کامل می کنید.
1. درک کنید که بازاریابی محتوا چیست.
اولین نکته در چک لیست شما این است که مطمئن شوید که ایده روشنی از بازاریابی محتوا و اینکه چرا برای موفقیت یک کمپین بازاریابی دیجیتال مهم است دارید.
بازاریابی محتوا فرآیند بازاریابی دیجیتالی است که مسئول ایجاد، انتشار و تبلیغ نوع مناسب محتوا برای مخاطبان مناسب است.
چرخه بازاریابی محتوا دارای 5 مرحله اصلی است:
- تحقیقات بازار (مخاطب خود را تعریف کنید)
- پیدا کردن ایده های محتوایی برای ارضای نیت مخاطبان هدف
- ایجاد محتوای بهینه با کیفیت بالا
- تبلیغ محتوا با استفاده از کانال های مناسب
- تجزیه و تحلیل/بهینه سازی عملکرد کمپین های بازاریابی محتوای شما
- چرخه حیات بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به این دلیل مهم است که:
- در مقایسه با سایر روش های بازاریابی، بازگشت سرمایه بیشتری دارد.
- این می تواند به تلاش های سئو شما کمک شایانی کند.
- این یک راه عالی برای افزایش دیده شدن سایت و آگاهی از برند شما است.
- برای مراقبت و پشتیبانی از مشتری خوب است.
- این بهترین راه برای ایجاد یک تجارت آنلاین است.
بنابراین، قبل از اینکه به مورد بعدی در لیست بروید، مطمئن شوید که اصول اولیه را درک کرده اید. منابع زیر به شما کمک می کند تا شروع کنید.
2. مخاطبان خود را بشناسید.
بازاریابی محتوا تولید محتوا برای مخاطبان شما مناسب است، بنابراین اولین قدم عملی این است که تحقیقات بازار خود را انجام دهید و مخاطبان هدف خود را درک کنید.
در پایان تحقیق خود باید به سوالاتی مانند:
- چه نوع مطالبی را دوست دارند بخوانند؟
- آنها چه نوع سؤالاتی دارند؟
- از کدام کانال ها برای یافتن پاسخ استفاده می کنند؟
- چه محصولاتی می تواند مشکلات آنها را حل کند؟
سپس باید دموگرافیک آنها (سن، جنسیت، موقعیت مکانی، زبان، سطح تحصیلات، پیشینه قومی) را تجزیه و تحلیل کنید و شخصیت های متفاوتی برای مشتریان ایجاد کنید.
اگر این موضوع پیچیده به نظر می رسد نگران نباشید، ابزارهایی وجود دارد که می توانید از آنها برای کمک به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنید.
3. یک استراتژی بازاریابی محتوای سطح بالا ایجاد کنید.
قبل از شروع فرآیند یافتن نوع محتوا و برای چه موضوعاتی، مهم است که یک استراتژی بازاریابی محتوای سطح بالا ایجاد کنید.
استراتژی شما می تواند شامل موارد زیر باشد:
- اهداف سطح بالای شما (بازدید بیشتر، فروش بیشتر، آگاهی از برند و…) چیست؟
- از چه ابزارهای بازاریابی محتوا برای انجام تحقیقات استفاده کنید (SEMRUSH، Google Analytics و…)
- از چه ابزارهایی برای ایجاد محتوا استفاده کنید (Word، Google Docs، Grammarly، و…)
- چه بودجه و چه مقدار از زمان خود را به فعالیت های بازاریابی محتوا اختصاص دهید.
- هر چند وقت یک بار محتوای جدید منتشر می کنید.
- چگونه اثربخشی کمپین های خود را اندازه گیری کنید.
- برای کدام کانال ها باید محتوا تولید کنید.
- چه نوع محتوایی (متن، ویدیو، صوت) را باید منتشر کنید.
- از چه ابزارهایی برای ارتقای محتوا استفاده کنید.
- چه کسی می تواند در تولید محتوا به شما کمک کند (نویسندگان مستقل، افراد تیم شما و…)
فکر کردن در مورد این اطلاعات از قبل و قبل از شروع فرآیند تولید محتوا، به شما در برنامه ریزی و بودجه کمک زیادی می کند.
فراموش نکنید که بازاریابی محتوا یکی از پرهزینه ترین و زمان برترین فرآیندهای بازاریابی دیجیتال است، بنابراین مهم است که قبل از شروع پیاده سازی، به همه پارامترها فکر کنید.
4. ایده های موضوع محتوا را بیابید.
نکته بعدی در چک لیست این است که با روند یافتن موضوعات / کلمات کلیدی با محتوای خود آشنا شوید.
یکی از اهداف اصلی بازاریابی محتوا ایجاد محتوای مناسب برای مخاطبان مناسب است. اگر شروع به تولید محتوا بدون هدف کنید، وقت و پول خود را هدر خواهید داد.
وقتی به “نوع مناسب محتوا” اشاره می کنیم، اساساً به این معناست:
- محتوایی که مخاطب شما می خواهد مصرف کند.
- محتوایی که می تواند پتانسیل شما را برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو افزایش دهد.
- محتوایی که میتواند تبدیلهای بیشتری را برای کسبوکار شما ایجاد کند (ثبتنام با ایمیل، سرنخها، فروش)
- خبر خوب این است که فرآیندی وجود دارد که به شما کمک می کند تشخیص دهید که مخاطبان شما چه چیزی را دوست دارند و چه موضوعاتی را هدف قرار دهید.
برای حذف این مورد از چک لیست خود، باید بدانید:
- فرآیندی که باید برای یافتن ایده های موضوع محتوا دنبال شود.
- لیستی از کلمات کلیدی برای هدف قرار دادن با انواع مختلف محتوایی که ایجاد می کنید.
5. یک برنامه بازاریابی محتوا ایجاد کنید.
پس از انجام تمام موارد فوق، گام بعدی ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوای دقیق است.
بر خلاف استراتژی بازاریابی محتوا، که یک برنامه سطح بالا است، باید یک برنامه عملیاتی با حداکثر جزئیات ممکن باشد.
من شخصاً از Google Calendar برای حفظ برنامه بازاریابی محتوای خود استفاده می کنم، اما شما می توانید از هر ابزار دیگری که می خواهید استفاده کنید. بسیاری از افراد از Excel و Google Sheets استفاده می کنند که بسیار خوب است.
نکته: در Google Calendar، میتوانید یک تقویم سفارشی ایجاد کنید که جدا از تقویمهای شخصی و تجاری شما باشد.
آنچه مهم است داشتن اطلاعات صحیح در برنامه است و حداقل جزئیات عبارتند از:
- چه زمانی یک قطعه محتوا و در چه کانالی منتشر می شود (به عنوان مثال وب سایت، FB و…)
- عنوان واقعی که استفاده می شود (عنوان پست وبلاگ، عنوان پست فیس بوک، عنوان ویدیوی YouTube و…)
- مدت زمان محتوا را مشخص کنید (به صورت کلمات)
- مشخص کنید که آیا محتوا یک صفحه ستونی، بخشی از یک خوشه موضوعی یا یک مقاله پشتیبانی است
- کلمه کلیدی هدف خود، کلمات کلیدی طولانی و کلمات کلیدی LSI را که می توان در متون استفاده کرد را به وضوح تعریف کنید.
- مشخص کنید چه کسی محتوا را خواهد نوشت.
- نحوه تبلیغ محتوای خاص را مشخص کنید.
- چه زمانی عملکرد را بررسی کنیم و چه زمانی محتوا را به روز کنیم.
وقتی صحبت از سئو و محتوا می شود، همیشه باید دو چیز را در نظر داشته باشید:
- اول اینکه ممکن است 6 ماه طول بکشد تا یک محتوا در جایگاه های نهایی خود در گوگل قرار گیرد.
- ثانیاً، هنگامی که یک صفحه در گوگل رتبه بندی می شود، باید مرتباً به روز شود، در غیر این صورت به احتمال زیاد به تدریج رتبه خود را از دست خواهد داد.
هر بار که برای اولین بار پستی را منتشر می کنم، یک یادآوری به برنامه بازاریابی محتوای خود به مدت 6 ماه اضافه می کنم تا به عقب برگردم و رتبه یک پست خاص را بررسی کنم.
بسته به رتبه، یک یادآوری نیز اضافه می کنم تا هر 3 ماه یک بار محتوا را بررسی و به روز کنید. این تضمین می کند که همه پست های مهم من مرتبط و به روز می مانند.
آماده بودن همه اطلاعات بالا از قبل، انتقال محتوا به فریلنسر را آسانتر میکند یا در صورت تمایل به نوشتن، روند تولید محتوا را به طرز چشمگیری سرعت میبخشد.
6. محتوا را ایجاد کنید.
وقتی صحبت از تولید محتوا می شود، در چک لیست خود باید مطمئن شوید که:
- شما درک روشنی از صفحه ستون چیست، خوشه های محتوا چیست و هر نوع چگونه و چه زمانی استفاده می شود.
- شما می دانید محتوای همیشه سبز چیست و چرا اهمیت دارد.
- شما تکنیک های مختلفی را می دانید که می توانید برای ایجاد دارایی های قابل پیوند استفاده کنید.
چند نکته برای در نظر گرفتن:
هر محتوایی که ایجاد می کنید یک دارایی برای وب سایت شما است و باید مطابق با آن رفتار شود.
تولید محتوای خوب سخت است، اما زمانی که به درستی انجام شود، می تواند میلیون ها بازدیدکننده را برای سال های آینده به سایت شما وارد کند.
کیفیت را فدای کمیت نکنید. وب سایت های موفق آنهایی هستند که می توانند محتوای عالی تولید کنند.
محتوا را برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنید، نه برای اعتبار خود. به عنوان مثال، ایجاد محتوا برای تحت تاثیر قرار دادن همکاران سئو برای من آسان است، اما نباید به مخاطبان هدف من که مبتدی در سئو و بازاریابی دیجیتال هستند کمک کند.
7. محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.
این یک نکته مهم در چک لیست بازاریابی محتوا است. قبل از انتشار محتوایی که برای موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است، باید مطمئن شوید که سئو بهینه شده است.
بهینه سازی سئو جذابیت محتوا را برای کاربران کاهش نمی دهد، برعکس محتوای سئو دوستانه هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران بهتر است. قبلا راههای برای رسیدن به رتبه یک گوگل را توضیح داده ایم حتما مطالعه ای در این خصوص داشته باشید.
برخی از بررسی های ضروری برای انجام:
عناوین پست خود را بهینه کنید و مطمئن شوید که کلمات کلیدی مورد نظر شما را شامل می شود.
بررسی کنید که عنوان پست شما منحصر به فرد باشد و با یکی از عناوینی که قبلاً در صفحه اول گوگل ظاهر شده است مطابقت نداشته باشد.
اطمینان حاصل کنید که URL شما کوتاه است و حاوی کلمه کلیدی مورد نظر شما است.
اطمینان حاصل کنید که فقط یک تگ H1 در صفحه خود دارید و همان یا مشابه عنوان صفحه است.
بررسی کنید و مطمئن شوید که چندین عنوان در متن خود دارید و آنها به صورت H2 و H3 قالب بندی شده اند و حاوی کلمات کلیدی مرتبط هستند.
اطمینان حاصل کنید که محتوای متن شما به راحتی قابل خواندن است. (پاراگراف های کوچک)
مطمئن شوید که تمام تصاویر شما دارای یک متن ALT مرتبط هستند.
مطمئن شوید که چیدمان مربوطه به پست اضافه شده و برای پیوندهای سایت و قطعه های برجسته بهینه شده است.
8. محتوای خود را تبلیغ کنید.
این مرحله نهایی در فرآیند بازاریابی محتوا است اما اختیاری نیست. بدون تبلیغات مناسب محتوای خود، شانس خود را برای بازگرداندن آن به حداقل می رسانید.
برای اینکه یک صفحه در گوگل رتبه بالاتری داشته باشد، نیاز به بک لینک از سایر وب سایت ها دارد.
برای اینکه یک پست در شبکه های اجتماعی وایرال شود، به کمک اینفلوئنسرها نیاز دارد.
برای اینکه یک پست منجر به فروش شود، باید برای مخاطبان مناسب تبلیغ شود.
چک لیست ارتقای محتوای شما در اینجا آمده است:
محتوا را برای مشترکین ایمیل خود تبلیغ کنید. (ارسال یک خبرنامه)
مطالب را چندین بار در صفحات رسانه های اجتماعی خود ارسال کنید.
با وبسایتها/وبلاگرهایی که در محتوای خود ذکر شدهاند ارتباط برقرار کنید (برای اینکه این مرحله کار کند، باید به وبسایتها/وبلاگرهای دیگر پیوند استراتژیک داشته باشید و آنها را در مورد آن مطلع کنید)
محتوای خود را با استفاده از تبلیغات پولی در پلتفرم های مختلف اجتماعی (فیس بوک، توییتر، پینترست، لینکدین و غیره) تبلیغ کنید.
با افزودن پیوندهای داخلی از سایر پستهای سایت خود (از جمله صفحه اصلی) محتوا را تبلیغ کنید.
9. نحوه استفاده از ابزارهای بازاریابی محتوا را بیاموزید.
بازاریابی محتوا فرآیندی است که بدون استفاده از ابزار نمی توان آن را با موفقیت پیاده سازی کرد.
شما به ابزارهایی برای یافتن موضوعات مورد نیاز، ابزارهایی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی و ابزارهایی برای سنجش اثربخشی کمپین های بازاریابی محتوای خود نیاز دارید.
بنابراین، باید مطمئن شوید که دانش لازم برای کار با ابزارهای انتخابی خود برای اجرای کمپین های بازاریابی محتوای موفق را دارید.
ابزارهایی که می توانند در بازاریابی محتوا به شما کمک کنند عبارتند از:
SEMRUSH – برای تحقیق در مورد موضوع و کلمه کلیدی، ممیزی محتوا، ایجاد محتوا و موارد دیگر.
Aherfs – جایگزینی برای SEMRUSH
Google Analytics – برای نظارت بر عملکرد محتوای شما
کنسول جستجوی گوگل – برای نظارت بر رتبه بندی محتوای شما در گوگل
Google Trends – برای تحقیق موضوعی
ابزار کلمات کلیدی گوگل – برای تحقیق کلمات کلیدی
Google Data Studio – برای گزارش و تجزیه و تحلیل
Grammarly – برای بهبود گرامر و املای محتوای متن شما
10. عملکرد کمپین های بازاریابی محتوای خود را تجزیه و تحلیل و نظارت کنید.
انتشار محتوا به این امید که نتایج مورد انتظار را به همراه داشته باشد کافی نیست. شما باید به طور مداوم بر عملکرد کمپین های خود با استفاده از معیارهای مختلف نظارت کنید.
متداول ترین معیارهایی که باید نظارت شوند عبارتند از:
- تعداد وب سایت و تعداد بازدید از صفحه
- نرخ پرش (برای محتوای وب سایت )
- تعداد ثبت نام های ایمیل
- تعداد سرنخ/فروش
- تعداد لایک، اشتراک گذاری و کامنت
- تعداد بازدیدهای منحصر به فرد از شبکه های رسانه های اجتماعی
- بازدیدهای ویدیویی (برای محتوای ویدیویی)
- رتبه بندی (برای کدام کلمات کلیدی دقیق و در چه موقعیت هایی در گوگل ظاهر می شود)
سخن پایانی سودالیت
چک لیست ها می توانند به شما کمک کنند تا تمام وظایف مورد نیاز برای اجرای کمپین های بازاریابی محتوای موفق را انجام دهید.
توصیه من این است که مراحل را به ترتیب ذکر شده در بالا دنبال کنید و از هیچ یک از موارد برنامه ریزی (موارد 2، 3 و 5) غافل نشوید. برنامه ریزی خوب می تواند در مرحله اجرای کمپین به شما کمک کند.
مانند سایر فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا نیز یک فرآیند مداوم است. شما باید به انتشار محتوا ادامه دهید، ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست، تنظیم کنید و روند خود را تکرار کنید.
به یاد داشته باشید که اگر هدف شما شروع و رشد هر کسب و کار آنلاینی است، باید فرآیندی برای تولید محتوای عالی داشته باشید و بررسی های ذکر شده در چک لیست بازاریابی محتوا به شما کمک می کند دقیقا به آن دست یابید.