رتبه الکسا یک سیستم رتبه بندی جهانی سایت است که میلیون ها سایت را در وب تجزیه و تحلیل می کند تا تجزیه و تحلیل رقابتی از بهترین آنها ارائه دهد.
این نشان می دهد که چگونه ترافیک یک وب سایت در برابر سایرین رتبه بندی می شود و اساساً آن را معیاری برای محبوبیت وب سایت می کند.
الکسا مدت زیادی است که وجود داشته است، منشا آن به اواخر دهه 90 باز می گردد. از آن زمان تاکنون چیز زیادی تغییر نکرده است.
کاربران نوار ابزار الکسا را در مرورگرهای وب خود نصب می کنند که به شرکت امکان دسترسی به تاریخچه مرور وب سایت آنها را می دهد و به آنها اجازه می دهد تا در سایت هایی که بیشترین ترافیک را دارند، برگه ها را حفظ کنند.
الکسا نوار ابزار را در سال 2008 به روز کرد تا سایر معیارهای داده مانند ویجت ها و افزونه های مرورگر وب را برای بهبود دقت آن لحاظ کند.
رتبه الکسا خوب چیست؟
رتبه الکسا از یک شروع می شود و ممکن است تا بی نهایت ادامه یابد – یا بیش از 1.5 میلیارد ، تعداد تخمین زده شده سایت ها در اینترنت در سال 2020.
ایجاد محدوده دقیقی از رتبه الکسا “خوب” چالش برانگیز است، اما هرچه رتبه الکسای شما کمتر باشد، تعداد بازدیدکنندگان تخمینی شما بیشتر است.
تصور می شود رتبه الکسا زیر 30000 بسیار بالا باشد. و اگر سایت شما دارای رتبه الکسا 1 باشد، محبوب ترین محسوب می شود.
رتبه الکسا چگونه تعیین می شود؟
الکسا از یک متدولوژی اختصاصی برای تعیین رتبه استفاده می کند. دو عامل اصلی که رتبه یک وب سایت را تعیین می کنند عبارتند از:
- میانگین تخمینی تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه
- میانگین تعداد بازدید از صفحه در یک دوره سه ماهه
الکسا این اطلاعات را از ” پانل داده های جهانی ” خود ، یا نمونه ای از میلیون ها کاربر اینترنتی که یکی از چندین افزونه مرورگر را با Google، Chrome و غیره نصب کرده اند، جمع آوری می کند.
آنها همچنین داده ها را از وب سایت هایی که اسکریپت الکسا را نصب کرده اند، جمع آوری می کند. به عنوان منابع مختلف شخص ثالث دیگر.
بر اساس این داده ها، سایتی که بیشترین ترکیب دو عامل ذکر شده در بالا را داشته باشد، رتبه اول را دریافت می کند. رتبه بندی روزانه به روز می شود.
اگرچه همه اینها کاملاً واضح به نظر می رسد، ما نمی توانیم صد در صد مطمئن باشیم که الکسا چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کند.
این شرکت در مورد منابع دقیق اطلاعات و گروههای نمونه خود اطلاعی ندارد. بعلاوه، نگرانی هایی در مورد دقت وجود دارد، زیرا داده های محدود ممکن است سایت هایی را که دارای رتبه بالای 100000 هستند، تحت تاثیر قرار دهد.
آیا رتبه الکسا مهم است؟
اکنون که می دانید (به نوعی) رتبه الکسا چگونه محاسبه می شود، احتمالاً از خود می پرسید که آیا ارزش توجه به آن برای اهداف سئو را دارد یا خیر.
- نظرات متفاوت است.
- برخی افراد صریح می گویند نه – و این رتبه بندی قدیمی است.
- دیگران می گویند بستگی دارد.
داشتن اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد وب سایت شما، مانند میانگین ترافیک روزانه و معیارهای مربوط به رفتار مرور بازدیدکنندگان سایت، برای صاحبان مشاغل ارزشمند است.
در این راستا، الکسا نگاهی سطح بالا به نحوه مقایسه شما با رقبا ارائه می دهد.
اما مهمترین انتقاد از الکسا، همانطور که در توییت بالا ذکر شد، این است که رتبهبندی اغلب قابل اعتماد نیست.
به عنوان مثال، حتی وب سایت هایی که روزانه هزاران بازدید کننده جدید دارند، ممکن است گاهی اوقات شاهد کاهش رتبه الکسا خود باشند.
بسیاری از افرادی که از داده های قابل اعتماد از تجزیه و تحلیل وب استفاده می کنند، متوجه شده اند که اغلب با آنچه رتبه الکسای سایت می گوید مغایرت دارد.
برای پیچیدهتر کردن مسائل، به نظر میرسد که اگر نوار ابزار را نصب کرده باشید، بر رتبهبندی سایت تأثیر مثبتی میگذارد.
چیزی که اگر یک متخصص سئو استخدام نکنید ، بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک ممکن است ندانند که باید انجام دهند.
آیا باید به رتبه الکسا توجه کنم؟
اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق تجزیه و تحلیل اعداد هستید (که اگر می خواهید ترافیک وب را بهبود ببخشید باید باشید) به هر ترتیبی، رتبه الکسا خود را جستجو کنید. می تواند اطلاعات مفیدی ارائه دهد.
اما توصیه می کنیم آن را با یک دانه نمک مصرف کنید. رتبه الکسای یک سایت تنها یک معیار است.
به یاد داشته باشید که مواردی مانند نرخ پرش و تجربه کاربر هر دو بخش مهمی از رتبه بندی SEO شما را تشکیل می دهند.
(و اگر تعجب می کنید، به نظر نمی رسد رتبه بندی الکسا تاثیری بر نتایج جستجوی گوگل داشته باشد.)
به جای تمرکز صرف روی الکسا (که بیش از هر چیز یک ابزار مکمل است)، بسیاری از تحلیل های وب کسب و کار کوچک دیگر (مانند گوگل آنالیتیکس) وجود دارند که دقیق تر هستند.
دنبال کردن بهترین شیوه های سئو بخش اساسی از استراتژی بازاریابی شما است، بنابراین شما همچنین می خواهید از یک چک لیست سئو قوی برای مشاغل کوچک پیروی کنید .
سخن پایانی سودالیت
به رتبه الکسا خود به عنوان سرنخی نگاه کنید که ممکن است به سایر زمینه هایی که می توانید بهبود ببخشید اشاره کند.
بهترین کاری که بیشتر سایت ها می توانند انجام دهند این است که به طور مداوم به مخاطبان خود ارزش ارائه دهند.
محتوای با کیفیت بهترین راه برای به دست آوردن لینک های سایت در گوگل، قطعه های ویژه و رتبه های بالا است.